INFLUENCER MARKETING, CZYLI NOWE REKOMENDACJE PREZESA UOKiK #OZNACZAMREKLAMY

wrz 30, 2022

Influencer to internetowy twórca, który ze względu na publikowane treści, może mieć realny wpływ na swoich obserwatorów. Instagram, Facebook czy YouTube to obszary jego działalności. Wraz ze wzrostem zainteresowania postaciami influencerów wzrosły ich reklamowe możliwości. Owszem, kanały w mediach społecznościowych bardzo często wykorzystywane są do publikowania treści sponsorowanych. Jak odróżnić reklamę od neutralnej opinii influencera? UOKiK śpieszy z pomocą.

Kilka dni temu na stronie internetowej Urzędu- https://uokik.gov.pl/influencer_marketing.php#faq4861opublikowane zostały zalecenia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Przyjrzyjmy im się.

 

1. INFLUENCER MARKETING- PODSTAWA PRAWNA

Zgodnie z art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, takich jak:

  • naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;
  • nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

Jak wskazują art. 6 i 7 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, poprzez nieuczciwe praktyki rynkowe rozumieć należy między innymi:

  • nieujawnienie handlowego celu praktyki, jeżeli nie wynika on jednoznacznie z okoliczności i jeżeli powoduje to lub może spowodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął;
  • kryptoreklamę, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta;
  • twierdzenie lub stwarzanie wrażenia, że sprzedawca nie działa w celu związanym z jego działalnością gospodarczą lub zawodową.

To oznacza, że influencer, który nie oznacza współprac reklamowych, bądź autopromocji, narusza prawa swoich konsumentów, w rezultacie narażając się na konsekwencje prawne.

 

2. JAKIE WSPÓŁPRACE INFLUENCER POWINIEN OZNACZAĆ?

UOKiK w swoich rekomendacjach wyróżnił kilka rodzajów współprac, biorąc pod uwagę formę wynagrodzenia, wpływ reklamodawcy na treść publikacji oraz zakres reklamy,  dla każdego wskazując odpowiednią metodę oznaczenia. Oto rekomendowane przez Urząd oznaczenia:

„Reklama marki XYZ”, „Płatna współpraca z marką XYZ”, Prezent od marki XYZ”, „Zaproszenie na wydarzenie od marki XYZ” oraz niezwykle popularne w mediach społecznościowych hasztagi:

#reklama #materiałreklamowy #relacjasponsorowana #płatnawspółpraca #prezent

Co istotne, znalazł się tam także zapis o reklamowaniu produktów lub usług własnej marki. Nie budzi wątpliwości, iż autopromocja jest formą reklamy, bowiem jej celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów bądź usług, dlatego też i w tym przypadku influencerowi zaleca się analogiczne sposoby oznaczeń:

„Materiał zawierający autopromocję”, „Reklama marki własnej”, czy #autoreklama #markawłasna #autopromocja.

 

3. NIEUCZCIWE PRAKTYKI TWÓRCÓW

Choć poinformowanie odbiorców o tym, że publikowany materiał zawiera płatną reklamę, autoreklamę, bądź wynika z innego rodzaju współpracy, jest obowiązkiem influencerów, to zdają się oni szukać sposobów na ominięcie go.

Umieszczenie oznaczenia na samym dole opisu, wybranie koloru oznaczenia, tak by wtapiał się w tło materiału, zmniejszanie czcionki napisu, używanie anglojęzycznych odpowiedników i skrótów jest niezwykle częstą praktyką. A to wszystko, by przeciętny obserwator nie zorientował się, iż publikacja powstała w związku z płatną współpracą. A szkoda.

 

Nikogo nie dziwi już, że influencer współpracuje z markami lub reklamuje ich produkty. Wszyscy dobrze wiemy, że media społecznościowe są tylko częścią rzeczywistości, wykreowaną przez autora, dlatego lubimy obserwować osoby, które pokazują nam też realne życie i, na ile to możliwe w mediach społecznościowych, są otwarte i szczere w stosunku do swoich obserwatorów. A co za tym idzie, oznaczenie reklamy będzie dla odbiorców sygnałem, że influencer przestrzega przepisów prawa i szanuje ich jako konsumentów.

 

PODOBIEŃSTWO FONETYCZNE OZNACZEŃ

Sprzeciw i unieważnienie znaku towarowego to ważne środki prawne, z których warto korzystać. Konieczne jest jednak najpierw ustalenie, czy nasz znak ma realne szanse na powodzenie w sprawie przed Urzędem Patentowym lub EUIPO.

SPRZECIW I UNIEWAŻNIENIE – NA ILE TO BYŁO SKUTECZNE DLA ZNAKU TOWAROWEGO SHOPIFY?

Sprzeciw i unieważnienie znaku towarowego to ważne środki prawne, z których warto korzystać. Konieczne jest jednak najpierw ustalenie, czy nasz znak ma realne szanse na powodzenie w sprawie przed Urzędem Patentowym lub EUIPO.

POTRZEBA REGULACJI OCHRONY NIEZAREJESTROWANEGO ZNAKU TOWAROWEGO

W gazecie prawnej ukazał się najnowszy artykuł autorstwa Wojciecha Gierszewskiego o ochronie niezarejestrowanego znaku towarowego.

KONFERENCJA PRAWA AUTORSKIEGO IM. PROF. E.TRAPLE

Rzecznik patentowy i radca prawny Wojciech Gierszewski wziął udział w konferencji o prawie autorskim im. prof. E. Traple.

PRAWO AUTORSKIE PRZECIWKO USŁUGODAWCOM PORTALI INTERNETOWYCH

Z naszego postu dowiesz się co grozi na naruszenie praw autorskich administratorom portalu mającego na celu dzielenie się między użytkownikami plikami.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności – DOFINANSOWANIA RÓWNIEŻ NA ZNAKI TOWAROWE

W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pojawił się nowy plan rozwojowy, przewidujący dofinansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z branży przetwórstwa produktów rolnych, rybołówstwa i akwakultury. Dofinansowanie, o którym piszemy poniżej obejmuje...

ZNAK TOWAROWY – NIEZNACZNIE ZMIENIONA POSTAĆ

W nowym poście piszemy o tym jakie zmiany w znaku towarowym można uznać za drobne, co będzie istotne jeśli Twój konkurent zarzuci Ci nieużywanie znaku towarowego.

CHRONOLOGIA DZIAŁAŃ W REJESTRACJI WZORU WSPÓLNOTOWEGO TOREBKI – CZYLI NAJPIERW ZAREJESTRUJ, POTEM REKLAMUJ

Trzeba przyznać, że branża modowa jest jedną z trudniejszych i podatniejszych na skomplikowane procesy uzyskiwania, egzekwowania i utrzymywania praw własności intelektualnej. Ma to przełożenie zarówno na postępowania w celu uzyskiwania praw z rejestracji wzorów...

KONFERENCJA „MODERN CHALLENGES OF IP LAW”

W dniach 2-3 września br. na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się konferencja ku pamięci zmarłego niedawno prof. Wiliama Cornisha uznanego specjalisty z zakresu prawa własności intelektualnej. Konferencja odbyła się pod hasłem „Modern challenges of IP law”. W jej...

ARTYKUŁ NA TEMAT OCHRONY WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ OPAKOWANIA

W lipcowym numerze opakowania ukazał się artykuł radcy prawnego i rzecznika patentowego dr Wojciecha Gierszewskiego na temat sposobów ochrony praw własności intelektualnej producentów opakowań.  W artykule zostal przedstawiony wachlarz możliwości ochrony praw dla...

ZADZWOŃ

+48 (58) 716 71 68

NAPISZ