NIEUDZIELENIE RABATU A CZYN NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI?
Każdy przedsiębiorca prowadzi swoją politykę cenową, również politykę rabatową, na którą wpływ może mieć wiele czynników. W jednej z niedawnych sprawy rozpatrywanych przez Sąd Apelacyjny w Poznaniu (I ACa 1168/16 – wyrok z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Poznaniu z 2017-03-27) doszło do oceny czy przedsiębiorca, który udzielił rabatu jednemu kontrahentowi, musi udzielić tego rabatu również innemu o podobnych poziomach zamówień?
TŁO SPORU O NIEUDZIELENIE RABATU
Sprawa dotyczy ciekawej kwestii: różnicowania pozycji kontrahentów. Tego rodzaju praktyka może w świetle przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowić czyn nieuczciwej konkurencji w postaci ograniczenia dostępu do rynku. Powód w sprawie (sprzedawca wózków dziecięcych) zarzucał pozwanemu (sprzedawcy hurtowemu), że nie udziela mu takich rabatów jak jednemu konkurentowi, który składał zbliżone zamówienia. Według powoda tego rodzaju działanie pozwanego stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w postaci ograniczania prawa do rynku poprzez rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów. Z oceną taką nie zgodził się sąd.
CZY MOŻNA ŻĄDAĆ UDZIELENIA RABATU?
Według niego, nie można „żądać” udzielenia rabatu cenowego, tylko z tego powodu, że ktoś inny go otrzymuje. Trudno też dopatrzeć się w tych okolicznościach, czynu nieuczciwej konkurencji. Kwestia wysokości obrotów uzyskiwanych w ramach normalnych działań sprzedawcy, może lecz nie musi być przyczyną udzielenia upustu. Decyzja w tym względzie należy już do kontrahentów, kalkulacji celowości udzielenia upustu przede wszystkim przez dostawcę w kontekście całokształtu prowadzonej na własne ryzyko działalności gospodarczej.
ZADZWOŃ
+48 (58) 716 71 68
NAPISZ