• o nas
  • specjalizacje
  • zespół
  • publikacje
  • aktualnosci
  • kontakt
  • en

UŻYWANIE CUDZEGO ZNAKU TOWAROWEGO

sty 27, 2023

Zasadą jest, że nie można posługiwać się cudzym znakiem towarowym. Zasada słuszna i skuteczna, jeśli chodzi o tych przedsiębiorców, którzy za wszelką cenę chcą uniknąć sporów sądowych, w szczególności tych na tle znaków towarowych. Jednakże, są sytuacje kiedy użycie cudzego znaku towarowe wydaje się być potrzebne, uzasadnione celem przyświecającym przedsiębiorcy. I rzeczywiście, od powyższej zasady są pewne wyjątki. W pewnych sytuacjach cudzego znaku towarowego można użyć. O jednym z takich wyjątków orzekł ostatnio Sąd Okręgowy w Poznaniu w sporze pomiędzy galerią handlową a znaną siecią restauracyjną.

UŻYCIE ZNAKU TOWAROWEGO RESTAURACJI „SPHINX” PRZEZ GALERIĘ

Spór ogniskował się wokół tego, że galeria handlowa na swojej stronie internetowej publikowała informacje o lokalach, które się w niej znajdują. Publikowała zdjęcia wnętrza i zewnętrza galerii, wskazywała miejsce konkretnych lokali na mapie oraz ich godziny otwarcia. Jednym z lokali była restauracja „SPHINX”, która jednak po pewnym czasie przestała być najemcą lokalu w tej galerii. Galeria jednak zachowała dalej informacje o godzinach otwarcia restauracji, zachowała również zdjęcia ją przedstawiające. Na zdjęciach tych znajdował się znak towarowy zarejestrowany na rzecz tej restauracji dla usług restauracyjnych. Restauracja pozwała galerię o bezprawne użycie jej znaku towarowego.

Sąd Okręgowy w Poznaniu, w wyroku z dnia 29.09.2022 r., sygn.. akt XIX GW 240/22 doszedł jednak do wniosku, że pozwana galeria nie dopuściła się bezprawnego wykorzystania znaku towarowego powódki. Zdaniem Sądu galeria nie użyła znaku towarowego powoda w podstawowej funkcji tego znaku, tj. w funkcji oznaczania towarów i usług, a jedynie w funkcji reklamowej. W końcu galeria nie świadczyła usług restauracyjnych, a usług wynajmu lokali dla przedsiębiorców.

Zdaniem Sądu zgodne z prawem jest używanie cudzego znaku w funkcji reklamowej (reklamy własnych towarów i  usług – np. faktu wynajmu lokalu określonej restauracji), o ile jednocześnie nie używa się tego cudzego znaku w funkcji odróżniającej.

UŻYCIE ZNAKU TOWAROWEGO W FUNKCJI ODRÓŻNIAJĄCEJ

Aby wysnuć prawidłowe wnioski z tego wyroku, trzeba ustalić, czym jest funkcja odróżniająca znaku, tak aby przypadkiem nie narazić się na zarzut używania cudzego znaku w niedozwolony sposób.

O sposobach używania znaku towarowego mówi art. 154 ustawy prawo własności przemysłowej. To właśnie w tym przepisie wyjaśnione zostało czym charakteryzuje się podstawowa funkcja znaku towarowego – funkcja odróżniająca. W przepisie tym czytamy (art. 154 pkt 1 pwp) czytamy, że funkcja odróżniająca, to nic innego jak umieszczanie znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowania, oferowanie i wprowadzanie do obrotu tych towarów, ich import, eksport, składowanie w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także świadczenie usług pod tym znakiem (jeśli znak został zarejestrowany dla usług).

Tym samym, jeśli znak został zarejestrowany dla towarów z kategorii „książki”, to używaniem tego znaku towarowego w funkcji odróżniającej, będzie nałożenie tego znaku na okładkę książki, jej stronę tytułową, czy opakowanie, w którym książka jest sprzedawana. Jeśli z kolei, jak w przypadku omawianego wyroku, znak został zarejestrowany dla usług restauracyjnych, to użycie znaku towarowego będzie polegało na wywieszeniu szyldu nad restauracją, nałożenie znaku towarowego na karty dań, umieszczanie znaku na paragonach.

Czy to oznacza, że można spokojnie użyć cudzego znaku towarowego, o ile znak ten został zarejestrowany dla innych towarów i usług, te świadczone przez przedsiębiorcę chcącego użyć czyjegoś znaku? Nie. Każdą sytuację należy jeszcze przemyśleć pod co najmniej dwoma aspektami prawnymi – prawo autorskie i prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji.

ZNAK TOWAROWY A PRAWO AUTORSKIE

Może się zdarzyć, że cudzy znak towarowy jest jednocześnie przedmiotem prawa autorskiego. W szczególności, w uproszczeniu, można założyć, że logo jest utworem, jeśli zawiera ono bogatą szatę graficzną. Użycie takiego logo w swojej działalności gospodarczej, bez względu na to czy to właściciel znaku towarowego ma prawa autorskie majątkowe do tego logo, czy też pozostały one przy twórcy, narażone jest na pozew o ochronę praw autorskich i żądanie zapłaty odszkodowania dwukrotności wynagrodzenia, jakie twórca logo otrzymałby, gdyby przedsiębiorca zawarł z nim umowę na korzystanie z tego logo.

W sytuacji jednak, gdy logo jest czyimś znakiem towarowym, możliwe że twórca w normalnych warunkach rynkowych, nigdy nie udzieliłby innemu przedsiębiorcy takiej licencji – mógłby narazić się na spór prawny z przedsiębiorcą który zarejestrował logo jako znak towarowy. W takiej sytuacji możliwe, że żądane wynagrodzenie w procesie byłoby szczególnie wysokie, tak aby wynagrodzić twórcy uciążliwości prawne.

ZNAK TOWAROWY A ZWALCZANIE NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI

Użycie cudzego znaku towarowego może stanowić niejeden czyn nieuczciwej konkurencji. W szczególności, bardzo możliwym zarzutem, który może się w takiej sytuacji pojawić (nawet jeśli znak towarowy jest używany tylko w funkcji reklamowej) jest zarzut pasożytnictwa na renomie.

Czyn ten polega na tym, że jedne przedsiębiorca używa czyjegoś oznaczenia, wyglądu produktu lub innego elementu działalności konkurenta w taki sposób, że „wchodzi” on w jego miejsce rynkowe, zaoszczędzając sobie jednocześnie kosztu i czasu, jaki musiałby ponieść gdyby miał samodzielnie wypromować swój produkt.

WNIOSKI – UŻYWANIE CUDZEGO ZNAKU TOWAROWEGO

Warto zatem pamiętać, że nie zawsze użycie cudzego znaku towarowego jest zakazane. Czasami może być to uzasadnione celem użycia tego znaku, sposobem jego użycia, specyfiką branży w jakiej działamy. Warto jednak pamiętać, że takie sytuacje graniczne mogą być narażone na zarzuty naruszenia innych praw – praw autorskich, czy prawa do korzystania z cudzych osiągnięć rynkowych.

ZAMKNIĘCIE BROWARU W LEŻAJSKU – JAKI TO MA WPŁYW NA ZNAK TOWAROWY?

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 10 marca 2023 | znak towarowy | 0 Comments

Co się dzieje, gdy uprawniony do znaku towarowego zmienia siedzibę? Czy może to wpłynąć na przysługujące mu prawa do znaków towarowych? Jakie skutki ma zamknięcie browaru w Leżajsku?

Więcej

O NAZEWNICTWIE NASZEJ PROFESJI – RZECZNIK CZY RADCA OD ZNAKÓW TOWAROWYCH?

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 2 marca 2023 | znak towarowy | 0 Comments

Kim jesteśmy i czym się zajmujemy? Czy radca i rzecznik to synonimy? W jakich rolach możemy występować piszemy w najnowszym poście.

Więcej

JAK UDOWODNIĆ W SĄDZIE PRAWO DO ZNAKU TOWAROWEGO

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 14 lutego 2023 | kwestie procesowe, znak towarowy | 0 Comments

W jaki sposób udowodnić swoje prawo do znaku towarowego? Czyli pierwsza z trudności podczas egzekwowania zarejestrowanych praw własności przemysłowej.

Więcej

SPÓR O ZNAK TOWAROWY PACZKOMAT

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 7 lutego 2023 | znak towarowy | 0 Comments

Czy InPost ma rację zakazując używania odmienionej formy słowa „paczkomat” podnosząc, że jest to ich znak towarowy? Jak wygląda aktualna strategia ochrony własności intelektualnej tego przedsiębiorstwa?

Więcej

ZABEZPIECZENIE ROSZCZEŃ PRZED WNIESIENIEM POZWU O OCHRONĘ PRAW WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 1 lutego 2023 | kwestie procesowe, Prawo autorskie, znak towarowy | 0 Comments

W jaki sposób zabezpieczyć swoje prawa jeszcze zanim pozew zostanie wniesiony do sądu? Jak szybko reagować na naruszenia praw własności intelektualnej? Jedną z dróg podpowiadamy w naszym najnowszym poście.

Więcej

PUBLIKOWANIE GRAFIK NA FACEBOOKU

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 24 stycznia 2023 | Prawo autorskie | 0 Comments

O marketingu na Facebooku, grafikach i prawach autorskich piszemy w naszym najnowszym poście. Wyjaśniamy kto może odpowiadać za profil firmy i za co.

Więcej

Znak towarowy a „spółka cicha”

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 20 grudnia 2022 | znak towarowy | 0 Comments

O spółce cichej, ochronie znaku towarowego i rozwadze podczas prowadzenia biznesu w formie tej spółki piszemy w naszym najnowszym poście.

Więcej

KOGNICJA URZĘDU PATENTOWEGO – PRZENIESIENIE PRAW DO ZNAKU TOWAROWEGO

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 1 grudnia 2022 | znak towarowy | 0 Comments

O trollach patentowych słyszy się coraz więcej. Szczególnie warto, aby świadomi tego zjawiska byli przedsiębiorcy i twórcy designu produktów.

Więcej

PODOBIEŃSTWO FONETYCZNE OZNACZEŃ

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 22 listopada 2022 | kwestie procesowe, PL, wzór przemysłowy, znak towarowy | 0 Comments

Sprzeciw i unieważnienie znaku towarowego to ważne środki prawne, z których warto korzystać. Konieczne jest jednak najpierw ustalenie, czy nasz znak ma realne szanse na powodzenie w sprawie przed Urzędem Patentowym lub EUIPO.

Więcej

SPRZECIW I UNIEWAŻNIENIE – NA ILE TO BYŁO SKUTECZNE DLA ZNAKU TOWAROWEGO SHOPIFY?

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 12 października 2022 | PL, znak towarowy | 0 Comments

Sprzeciw i unieważnienie znaku towarowego to ważne środki prawne, z których warto korzystać. Konieczne jest jednak najpierw ustalenie, czy nasz znak ma realne szanse na powodzenie w sprawie przed Urzędem Patentowym lub EUIPO.

Więcej

ZADZWOŃ



+48 (58) 716 71 68

NAPISZ



biuro@bgpatent.pl

BG Kancelaria Prawno-Patentowa
Wojciech Gierszewski
ul. Płowce 11
80-153 Gdańsk

www.bgpatent.pl
biuro@bgpatent.pl

tel. +48 (58) 716 71 68
fax. +48 (58) 526 55 99

NIP: 842-161-0734
REGON: 220140400
Nr konta:
81 1140 2004 0000 3702 4917 2356