ZAMKNIĘCIE BROWARU W LEŻAJSKU – JAKI TO MA WPŁYW NA ZNAK TOWAROWY?

mar 10, 2023

Jako radca prawny i rzecznik patentowy z wieloletnim doświadczeniem w prawie własności intelektualnej, chętnie śledzę i komentuje najnowsze wydarzenia z świata wielkich marek, dokonujących zmian w swoich przedsiębiorstwach, co niekiedy okazuje się ma ogromny wpływ na przysługujące im prawa ochronne do znaków towarowych, czy innych przedmiotów praw własności intelektualnej.

ZAMKNIĘCIE BROWARU W LEŻAJSKU – WPŁYW NA ZNAK TOWAROWY GRUPY ŻYWIEC

Jedynym z najnowszych komentowanych wydarzeń z polskiego rynku, jest zamknięcie browaru w Leżajsku przez Heineken, właściciela grupy Żywiec.

Niektórzy, niezadowoleni z faktu zamknięcia browaru i wpływu jaki będzie to miało na lokalny rynek pracy, próbowali argumentować, że w wyniku zmiany siedziny HEINEKEN straci prawo do znaku towarowego, ponieważ znak ten będzie mylący, co stanowi bezwzględną przeszkodę rejestracji znaku towarowego. 

Zgodnie bowiem z art. 129(1) ust 1 pkt 12 ustawy prawo własności przemysłowej, nie udziela się prawa ochronnego na oznaczenie, które ze swojej istoty może wprowadzać odbiorców w błąd, w szczególności co do charakteru, jakości lub pochodzenia geograficznego towaru. Z kolei ust 2 tego przepisu precyzuje, że odnośnie wyrobów alkoholowych, znak towarowy zawierający element geograficzny niezgodny z pochodzeniem wyrobu uważa się za znak wprowadzający odbiorców w błąd. 

Tym samym, o ile rzeczywiście nie można zarejestrować znaku towarowego mylącego, w szczególności znaku towarowego dla alkoholi, jeżeli znak zawiera element geograficzny niezgodnie z rzeczywistym pochodzeniem tego wyrobu, to nie można już zarejestrowanego znaku towarowego pozbawić ochrony na tej same podstawie. 

Więcej na ten temat można przeczytać w najnowszym artykule opublikowanym w „Rzeczpospolitej”, w którym radca prawny i rzecznik patentowy Wojciech Gierszewski, miał okazję wyjaśnić prawne aspekty tej sytuacji.

Przeczytaj artykuł tutaj.

ZNAK TOWAROWY – PRAWO PRZEDSIĘBIOPRCY A INTERESY NARODOWE

Trochę w kontekście tej sprawy myślę sobie, że coraz częściej interesy narodowe – inne niż prawa własności intelektualnej zaczynają nad nimi górować. Włosi wprowadzili regulacje, która przyznaje uprawnienia „quasi- prawno autorskie” muzeom do znajdujących się w nich obrazów będących w domenie publicznej. Szwajcarzy wprowadzili regulację dotyczącą ochrony „szwajcarskości” – przez co np. amerykański właściciel marki Toblerone przenosząc produkcję na Słowację musiał dokonać zmian, usuwają słynną górę Matterhorn z opakowania. Może więc ochrona „polskości” (jakkolwiek rozumianej) nie byłaby takim zupełnie kosmicznym pomysłem?

WYCZERPANIE PRAWA CZY BRAK BEZPRAWNOŚCI?

Wyczerpanie prawa do znaku towarowego to jedno z ważniejszych ograniczeń prawa do znaku towarowego, które umożliwia dalszy obrót towarami…

REJESTRACJA ZNAKU NIE MOŻE BYĆ ODWETEM NA BYŁYM PRACOWNIKU

Wiele spraw z zakresu własności intelektualnej czy szerzej nieuczciwej konkurencji bierze początek w działaniach podejmowanych przez byłych pracowników danego podmiotu. Zwykle pracownik

POZYCJONOWANIE ZA POMOCĄ CUDZEGO ZNAKU TOWAROWEGO

Czy możesz użyć czyjegoś znaku do kampanii marketingowej? Co z pozycjonowaniem własnej strony internetowej za pomocą czyjegoś znaku lub sloganu? Na ile legalne są takie strategie marketingowe?

O NAZEWNICTWIE NASZEJ PROFESJI – RZECZNIK CZY RADCA OD ZNAKÓW TOWAROWYCH?

Kim jesteśmy i czym się zajmujemy? Czy radca i rzecznik to synonimy? W jakich rolach możemy występować piszemy w najnowszym poście.

JAK UDOWODNIĆ W SĄDZIE PRAWO DO ZNAKU TOWAROWEGO

W jaki sposób udowodnić swoje prawo do znaku towarowego? Czyli pierwsza z trudności podczas egzekwowania zarejestrowanych praw własności przemysłowej.

SPÓR O ZNAK TOWAROWY PACZKOMAT

Czy InPost ma rację zakazując używania odmienionej formy słowa „paczkomat” podnosząc, że jest to ich znak towarowy? Jak wygląda aktualna strategia ochrony własności intelektualnej tego przedsiębiorstwa?

ZABEZPIECZENIE ROSZCZEŃ PRZED WNIESIENIEM POZWU O OCHRONĘ PRAW WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

W jaki sposób zabezpieczyć swoje prawa jeszcze zanim pozew zostanie wniesiony do sądu? Jak szybko reagować na naruszenia praw własności intelektualnej? Jedną z dróg podpowiadamy w naszym najnowszym poście.

UŻYWANIE CUDZEGO ZNAKU TOWAROWEGO

Kiedy można, a kiedy nie można używać cudzego znaku towarowego? Na jakie problemy należy zwrócić uwagę? Piszemy o tym w najnowszym poście!

Znak towarowy a „spółka cicha”

O spółce cichej, ochronie znaku towarowego i rozwadze podczas prowadzenia biznesu w formie tej spółki piszemy w naszym najnowszym poście.

KOGNICJA URZĘDU PATENTOWEGO – PRZENIESIENIE PRAW DO ZNAKU TOWAROWEGO

O trollach patentowych słyszy się coraz więcej. Szczególnie warto, aby świadomi tego zjawiska byli przedsiębiorcy i twórcy designu produktów.

ZADZWOŃ

+48 (58) 716 71 68

NAPISZ