CO MOŻESZ ZROBIĆ GDY KONKURENT UŻYWA TWOJEGO ZNAKU TOWAROWEGO
Przedsiębiorcy prowadzą swoją działalność pod wybraną przez siebie nazwą lub logo w celu zaistnienia w świadomości ich klientów i stworzenia określonego wizerunku własnej marki. Dlatego niezmiernie istotne jest, by przedsiębiorcy reagowali na wszelkie aktywności ich konkurentów rynkowych, którzy naruszają ich prawo do znaku towarowego lub kopiują w sposób nieuczciwy używane oznaczenie.
Zauważamy, że czasem przedsiębiorcy mają trudności z zidentyfikowaniem naruszających działań konkurentów rynkowych i wybraniem właściwej strategii w celu zakazania konkurentowi używania naszego oznaczenia lub nazwy przedsiębiorstwa. Dlatego poniżej prezentujemy najczęściej zauważane przez nas sytuacje na rynku, ich zagrożenia i możliwe kierunki rozwiązania.
SYTUACJA NR 1 – KONKURENT UŻYWA MOJEGO ZNAKU TOWAROWEGO
W powyższej sytuacji zakładamy, że posiadasz prawo do znaku towarowego, czyli skorzystałeś z procedury administracyjnej przed Urzędem Patentowym RP, EUIPO lub WIPO. Przysługujące Ci prawo przyznaje wyłączne i bezwzględne prawo do posługiwania się zarejestrowanym oznaczeniem (np. logo) dla określonych towarów i usług, wskazanych przez Ciebie wcześniej we wniosku i wpisanych do rejestru przez Urząd. Jeśli dostrzeżesz, że inny podmiot używa identycznego lub podobnego znaku towarowego dla takich samych lub podobnych towarów i usług na tym samym obszarze co posiadany przez Ciebie znak towarowy.
Przykład 1: Posiadasz znak słowny „róża”, zarejestrowany dla towarów z klasy 3: kosmetyki, znak został zarejestrowany tylko w Urzędzie Patentowym RP. Twój konkurent używa słowa „róża” dla towarów z klasy 3: kosmetyki, konkurent używa tego znaku w Polsce. Możesz zakazać konkurentowi używania słowa „róża” dla kosmetyków, ponieważ używa on identycznego znaku dla identycznych towarów.
Przykład 2: Posiadasz znak słowny „róża”, zarejestrowany dla towarów z klasy 3: kosmetyki, znak został zarejestrowany tylko w Urzędzie Patentowym RP. Twój konkurent używa słowa „róża” dla towarów z klasy 3: mydła, konkurent używa tego znaku w Polsce. Możesz zakazać konkurentowi używania tego znaku, ponieważ używa on identycznego znaku dla podobnych towarów.
Zakazując konkurentowi używania znaku w pierwszej kolejności należy wystosować do niego oficjalne wezwanie do zaniechania naruszeń. Jeśli konkurent nie uzna Twoich żądań, to sprawę można skierować na drogę postępowania sądowego. Wtedy w pozwie możesz żądać zakazania konkurentowi używania znaku towarowego, a nawet nakazać mu zapłatę sumy pieniężnej odpowiadającej opłacie licencyjnej tytuł korzystania z Twojego znaku.
Przedsiębiorca powinien zwracać również uwagę na to, czy konkurent nie dokonuje zgłoszenia swojego skopiowanego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Jeśli takie zgłoszenie zostanie przez przedsiębiorcę dostrzeżone to należy złożyć sprzeciw wobec tego zgłoszenia. Zablokuje to konkurentowi możliwość uzyskania sztucznego, formalnego prawa i ułatwi dalsze dochodzenie praw przed sądem. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i nie zdąży złożyć sprzeciwu wobec zgłoszenia i znak towarowy konkurenta zostanie już zarejestrowany, to możliwe jest złożenie wniosku o unieważnienie tego prawa.
SYTUACJA NR 2 – KONKURENT UŻYWA MOJEGO NIEZAREJESTROWANEGO LOGO
Jeśli nie posiadasz zarejestrowanego znaku towarowego, ale masz oznaczenie słowne, graficzne lub słowno-graficzne, którego używasz w obrocie i zauważysz, że konkurent zaczął używać identycznego lub podobnego logo później niż Ty, to przepisy prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji pomogą w zablokowaniu działań konkurenta.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przewiduje, że czynem nieuczciwej konkurencji jest np. takie oznaczanie swoich towarów i usług, które może narazić odbiorców na błąd co do ich pochodzenia. Dotyczy to zatem tych sytuacji, gdy oba oznaczenia są identyczne lub wysoce podobne oraz istnieje realna możliwość, że będzie dochodzić do pomyłek wśród klientów, którzy będą w błędnym przekonaniu że towary jednego przedsiębiorcy są towarami innego przedsiębiorcy.
Przykład 1: Używasz od wielu lat logo z słowem „róża” na swoich towarach z kategorii kosmetyków. Twój konkurent właśnie rozpoczął używanie takiego samego logo na oferowanych przez siebie kosmetykach. Klienci kierują do Ciebie reklamacje towarów, których nigdy im nie sprzedałeś, a w rzeczywistości pochodzą one od konkurenta. Możesz zakazać konkurentowi używania tego słowa na tych towarach, na rynku doszło do rzeczywistych pomyłek, co dowodzi tego że oznaczenia wprowadzają klientów w błąd.
W sytuacji niezarejestrowanych oznaczeń nie ma w zasadzie innej drogi niż droga sądowa. W pierwszej kolejności jednakże należy skierować do konkurenta wezwanie, w którym jasno sprecyzujemy nasze żądania i wyjaśnimy stanowisko pod kątem prawnym. Dopiero przy braku reakcji konkurenta należy skierować sprawę do sądu powszechnego, formułując żądania zaniechania naruszeń, naprawienia szkody lub wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.
Przedsiębiorca powinien mieć na uwadze, że sprawy opierające się na regulacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji są o wiele bardziej wymagające i mniej przewidywalne niż w przypadku postępowań na podstawie znaków towarowych. Jeśli przedsiębiorca wie, że nie będzie mógł uzyskać prawa do znaku towarowego albo świadomie rezygnuje z ponoszenia kosztów na zarejestrowanie takiego znaku, to warto by prowadząc działalność gospodarczą gromadził on dowody potwierdzające fakt używania przez niego oznaczenia na rynku – ulotki reklamujące jego działalność, fotografie produktów, pamiętając przy tym by zawsze były one opatrzone datą ich sporządzenia.
W każdej z powyższych sytuacji przedsiębiorca może zasięgnąć pomocy prawnej zarówno u rzecznika patentowego, adwokata jak i radcy prawnego. Ważne jest jednak, by zlecić prowadzenie sprawy prawnikowi, który posiada rzeczywistą wiedzę i doświadczenie z zakresu prawa własności intelektualnej. Sprawy te są z natury skomplikowane i wymagają dużej wiedzy na temat znaków towarowych i czynów nieuczciwej konkurencji, a dodatkową trudnością są również nowe przepisy o postępowaniu gospodarczym i postępowaniu w sprawach własności intelektualnej, których nieznajomość, czy nieprzepracowanie przez prawnika w praktyce, może mieć negatywne skutki dla całego postępowania.
ZADZWOŃ
+48 (58) 716 71 68
NAPISZ