• o nas
  • specjalizacje
  • zespół
  • publikacje
  • aktualnosci
  • kontakt
  • en

CO MOŻESZ ZROBIĆ GDY KONKURENT UŻYWA TWOJEGO ZNAKU TOWAROWEGO

maj 19, 2022

Przedsiębiorcy prowadzą swoją działalność pod wybraną przez siebie nazwą lub logo w celu zaistnienia w świadomości ich klientów i stworzenia określonego wizerunku własnej marki. Dlatego niezmiernie istotne jest, by przedsiębiorcy reagowali na wszelkie aktywności ich konkurentów rynkowych, którzy naruszają ich prawo do znaku towarowego lub kopiują w sposób nieuczciwy używane oznaczenie.

Zauważamy, że czasem przedsiębiorcy mają trudności z zidentyfikowaniem naruszających działań konkurentów rynkowych i wybraniem właściwej strategii w celu zakazania konkurentowi używania naszego oznaczenia lub nazwy przedsiębiorstwa. Dlatego poniżej prezentujemy najczęściej zauważane przez nas sytuacje na rynku, ich zagrożenia i możliwe kierunki rozwiązania.

SYTUACJA NR 1 – KONKURENT UŻYWA MOJEGO ZNAKU TOWAROWEGO

W powyższej sytuacji zakładamy, że posiadasz prawo do znaku towarowego, czyli skorzystałeś z procedury administracyjnej przed Urzędem Patentowym RP, EUIPO lub WIPO. Przysługujące Ci prawo przyznaje wyłączne i bezwzględne prawo do posługiwania się zarejestrowanym oznaczeniem (np. logo) dla określonych towarów i usług, wskazanych przez Ciebie wcześniej we wniosku i wpisanych do rejestru przez Urząd. Jeśli dostrzeżesz, że inny podmiot używa identycznego lub podobnego znaku towarowego dla takich samych lub podobnych towarów i usług na tym samym obszarze co posiadany przez Ciebie znak towarowy.

Przykład 1: Posiadasz znak słowny „róża”, zarejestrowany dla towarów z klasy 3: kosmetyki, znak został zarejestrowany tylko w Urzędzie Patentowym RP. Twój konkurent używa słowa „róża” dla towarów z klasy 3: kosmetyki, konkurent używa tego znaku w Polsce. Możesz zakazać konkurentowi używania słowa „róża” dla kosmetyków, ponieważ używa on identycznego znaku dla identycznych towarów.

Przykład 2: Posiadasz znak słowny „róża”, zarejestrowany dla towarów z klasy 3: kosmetyki, znak został zarejestrowany tylko w Urzędzie Patentowym RP. Twój konkurent używa słowa „róża” dla towarów z klasy 3: mydła, konkurent używa tego znaku w Polsce. Możesz zakazać konkurentowi używania tego znaku, ponieważ używa on identycznego znaku dla podobnych towarów.

Zakazując konkurentowi używania znaku w pierwszej kolejności należy wystosować do niego oficjalne wezwanie do zaniechania naruszeń. Jeśli konkurent nie uzna Twoich żądań, to sprawę można skierować na drogę postępowania sądowego. Wtedy w pozwie możesz żądać zakazania konkurentowi używania znaku towarowego, a nawet nakazać mu zapłatę sumy pieniężnej odpowiadającej opłacie licencyjnej tytuł korzystania z Twojego znaku.

Przedsiębiorca powinien zwracać również uwagę na to, czy konkurent nie dokonuje zgłoszenia swojego skopiowanego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Jeśli takie zgłoszenie zostanie przez przedsiębiorcę dostrzeżone to należy złożyć sprzeciw wobec tego zgłoszenia. Zablokuje to konkurentowi możliwość uzyskania sztucznego, formalnego prawa i ułatwi dalsze dochodzenie praw przed sądem. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i nie zdąży złożyć sprzeciwu wobec zgłoszenia i znak towarowy konkurenta zostanie już zarejestrowany, to możliwe jest złożenie wniosku o unieważnienie tego prawa.

SYTUACJA NR 2 – KONKURENT UŻYWA MOJEGO NIEZAREJESTROWANEGO LOGO

Jeśli nie posiadasz zarejestrowanego znaku towarowego, ale masz oznaczenie słowne, graficzne lub słowno-graficzne, którego używasz w obrocie i zauważysz, że konkurent zaczął używać identycznego lub podobnego logo później niż Ty, to przepisy prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji pomogą w zablokowaniu działań konkurenta.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przewiduje, że czynem nieuczciwej konkurencji jest np. takie oznaczanie swoich towarów i usług, które może narazić odbiorców na błąd co do ich pochodzenia. Dotyczy to zatem tych sytuacji, gdy oba oznaczenia są identyczne lub wysoce podobne oraz istnieje realna możliwość, że będzie dochodzić do pomyłek wśród klientów, którzy będą w błędnym przekonaniu że towary jednego przedsiębiorcy są towarami innego przedsiębiorcy.

Przykład 1: Używasz od wielu lat logo z słowem „róża” na swoich towarach z kategorii kosmetyków. Twój konkurent właśnie rozpoczął używanie takiego samego logo na oferowanych przez siebie kosmetykach. Klienci kierują do Ciebie reklamacje towarów, których nigdy im nie sprzedałeś, a w rzeczywistości pochodzą one od konkurenta. Możesz zakazać konkurentowi używania tego słowa na tych towarach, na rynku doszło do rzeczywistych pomyłek, co dowodzi tego że oznaczenia wprowadzają klientów w błąd.

 W sytuacji niezarejestrowanych oznaczeń nie ma w zasadzie innej drogi niż droga sądowa. W pierwszej kolejności jednakże należy skierować do konkurenta wezwanie, w którym jasno sprecyzujemy nasze żądania i wyjaśnimy stanowisko pod kątem prawnym. Dopiero przy braku reakcji konkurenta należy skierować sprawę do sądu powszechnego, formułując żądania zaniechania naruszeń, naprawienia szkody lub wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.

Przedsiębiorca powinien mieć na uwadze, że sprawy opierające się na regulacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji są o wiele bardziej wymagające i mniej przewidywalne niż w przypadku postępowań na podstawie znaków towarowych. Jeśli przedsiębiorca wie, że nie będzie mógł uzyskać prawa do znaku towarowego albo świadomie rezygnuje z ponoszenia kosztów na zarejestrowanie takiego znaku, to warto by prowadząc działalność gospodarczą gromadził on dowody potwierdzające fakt używania przez niego oznaczenia na rynku – ulotki reklamujące jego działalność, fotografie produktów, pamiętając przy tym by zawsze były one opatrzone datą ich sporządzenia.

W każdej z powyższych sytuacji przedsiębiorca może zasięgnąć pomocy prawnej zarówno u rzecznika patentowego, adwokata jak i radcy prawnego. Ważne jest jednak, by zlecić prowadzenie sprawy prawnikowi, który posiada rzeczywistą wiedzę i doświadczenie z zakresu prawa własności intelektualnej.  Sprawy te są z natury skomplikowane i wymagają dużej wiedzy na temat znaków towarowych i czynów nieuczciwej konkurencji, a dodatkową trudnością są również nowe przepisy o postępowaniu gospodarczym i postępowaniu w sprawach własności intelektualnej, których nieznajomość, czy nieprzepracowanie przez prawnika w praktyce, może mieć negatywne skutki dla całego postępowania.

ZAMKNIĘCIE BROWARU W LEŻAJSKU – JAKI TO MA WPŁYW NA ZNAK TOWAROWY?

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 10 marca 2023 | znak towarowy | 0 Comments

Co się dzieje, gdy uprawniony do znaku towarowego zmienia siedzibę? Czy może to wpłynąć na przysługujące mu prawa do znaków towarowych? Jakie skutki ma zamknięcie browaru w Leżajsku?

Więcej

O NAZEWNICTWIE NASZEJ PROFESJI – RZECZNIK CZY RADCA OD ZNAKÓW TOWAROWYCH?

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 2 marca 2023 | znak towarowy | 0 Comments

Kim jesteśmy i czym się zajmujemy? Czy radca i rzecznik to synonimy? W jakich rolach możemy występować piszemy w najnowszym poście.

Więcej

JAK UDOWODNIĆ W SĄDZIE PRAWO DO ZNAKU TOWAROWEGO

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 14 lutego 2023 | kwestie procesowe, znak towarowy | 0 Comments

W jaki sposób udowodnić swoje prawo do znaku towarowego? Czyli pierwsza z trudności podczas egzekwowania zarejestrowanych praw własności przemysłowej.

Więcej

SPÓR O ZNAK TOWAROWY PACZKOMAT

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 7 lutego 2023 | znak towarowy | 0 Comments

Czy InPost ma rację zakazując używania odmienionej formy słowa „paczkomat” podnosząc, że jest to ich znak towarowy? Jak wygląda aktualna strategia ochrony własności intelektualnej tego przedsiębiorstwa?

Więcej

ZABEZPIECZENIE ROSZCZEŃ PRZED WNIESIENIEM POZWU O OCHRONĘ PRAW WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 1 lutego 2023 | kwestie procesowe, Prawo autorskie, znak towarowy | 0 Comments

W jaki sposób zabezpieczyć swoje prawa jeszcze zanim pozew zostanie wniesiony do sądu? Jak szybko reagować na naruszenia praw własności intelektualnej? Jedną z dróg podpowiadamy w naszym najnowszym poście.

Więcej

UŻYWANIE CUDZEGO ZNAKU TOWAROWEGO

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 27 stycznia 2023 | Prawo autorskie, znak towarowy | 0 Comments

Kiedy można, a kiedy nie można używać cudzego znaku towarowego? Na jakie problemy należy zwrócić uwagę? Piszemy o tym w najnowszym poście!

Więcej

Znak towarowy a „spółka cicha”

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 20 grudnia 2022 | znak towarowy | 0 Comments

O spółce cichej, ochronie znaku towarowego i rozwadze podczas prowadzenia biznesu w formie tej spółki piszemy w naszym najnowszym poście.

Więcej

KOGNICJA URZĘDU PATENTOWEGO – PRZENIESIENIE PRAW DO ZNAKU TOWAROWEGO

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 1 grudnia 2022 | znak towarowy | 0 Comments

O trollach patentowych słyszy się coraz więcej. Szczególnie warto, aby świadomi tego zjawiska byli przedsiębiorcy i twórcy designu produktów.

Więcej

PODOBIEŃSTWO FONETYCZNE OZNACZEŃ

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 22 listopada 2022 | kwestie procesowe, PL, wzór przemysłowy, znak towarowy | 0 Comments

Sprzeciw i unieważnienie znaku towarowego to ważne środki prawne, z których warto korzystać. Konieczne jest jednak najpierw ustalenie, czy nasz znak ma realne szanse na powodzenie w sprawie przed Urzędem Patentowym lub EUIPO.

Więcej

SPRZECIW I UNIEWAŻNIENIE – NA ILE TO BYŁO SKUTECZNE DLA ZNAKU TOWAROWEGO SHOPIFY?

utworzone przez Wojciech Gierszewski | 12 października 2022 | PL, znak towarowy | 0 Comments

Sprzeciw i unieważnienie znaku towarowego to ważne środki prawne, z których warto korzystać. Konieczne jest jednak najpierw ustalenie, czy nasz znak ma realne szanse na powodzenie w sprawie przed Urzędem Patentowym lub EUIPO.

Więcej

ZADZWOŃ



+48 (58) 716 71 68

NAPISZ



biuro@bgpatent.pl

BG Kancelaria Prawno-Patentowa
Wojciech Gierszewski
ul. Płowce 11
80-153 Gdańsk

www.bgpatent.pl
biuro@bgpatent.pl

tel. +48 (58) 716 71 68
fax. +48 (58) 526 55 99

NIP: 842-161-0734
REGON: 220140400
Nr konta:
81 1140 2004 0000 3702 4917 2356